Monday, April 10, 2017

Simptom Dan Cara Rawatan Penyakit Tiroid Yang Anda Perlu Tahu

Tiroid adalah kelenjar berbentuk rama-rama di bahagian depan leher. Ia menghasilkan hormon yang mengawal kelajuan metabolisme anda iaitu sistem yang membantu badan menggunakan tenaga. Kelenjar tiroid (thyroid gland) melalui hormon yang dihasilkannya mempengaruhi hampir kesemua proses metabolik di dalam badan kita. Kerapkali berlaku gangguan atau masalah tiroid yang bermula daripada masalah yang kecil iaitu kehadiran bengkak kelenjar tiroid (goiter) yang tidak membawa bahaya serta tidak memerlukan rawatan seperti penyakit kanser yang mengancam nyawa.

Sistem Tiroid Tubuh Manusia

Antara penyakit tiroid yang paling kerap dialami adalah pengeluaran hormon tiroid yang TIDAK NORMAL. Terlalu banyak hormon tiroid akan membawa kepada penyakit yang dipanggil sebagai hipertiroid (hyperthyroidism), sebaliknya terlalu  sedikit pengeluaran hormon tiroid pula akan menyebabkan masalah hipotiroid (hypothyroidism). Jom kita tengok apakah simptom-simptom dan cara rawatan penyakit tiroid.

Simptom-simptom Penyakit Tiroid


1) Berat badan NAIK atau TURUN tiba-tiba

Perubahan berat badan secara tiba-tiba adalah tanda biasa gangguan tiroid. Kenaikan berat badan adalah tanda hormon tiroid berada di aras yang rendah atau keadaan yang dipanggil sebagai hipotiroid. Sebaliknya jika tiroid anda mengeluarkan hormon yang lebih daripada yang diperlukan oleh badan (hipertiroid), anda mungkin akan kehilangan berat badan secara tiba-tiba.


2) Bengkak di Leher


Kelenjar Tiroid

Pembengkakan atau pembesaran pada leher adalah clue yang nampak bahawa mungkin ada sesuatu yang tidak kena dengan tiroid anda. Bengkak kelenjar tiroid atau goiter ini berlaku tidak kira samada anda menghidapi hipotiroid mahupun hipertiroid. Kemungkinan juga bengkak tersebut adalah berpunca daripada kanser tiroid, iaitu ketulan yang membesar di dalam tiroid. Boleh jadi juga, ia tiada kaitan dengan tiroid.

3) Perubahan Pada Kadar Degupan Jantung

Hormon tiroid memberi kesan kepada hampir semua organ di dalam badan kita dan juga mempengaruhi kadar degupan jantung kita. Bagi pengidap hipotiroid akan mengalami kadar denyutan jantung yang lebih perlahan daripada biasa. Penyakit hipertiroid pula akan menjadikan degupan jantung lebih laju dan juga boleh juga menjadikan tekanan darah menjadi lebih tinggi dan menyebabkan jantung menjadi berdebar-debar.

4) Perubahan Pada Tenaga dan Mood

Gangguan tiroid akan memberi kesan kepada energy level dan mood anda. Hipotiroid akan menjadikan anda merasa penat, lembap dan tertekan. Manakala hipertiroid akan menyebabkan kebimbangan, masalah untuk tidur, kegelisahan dan kerengsaan.

5) Keguguran Rambut

Keguguran rambut adalah tanda lain bahawa hormon tiroid anda berada di dalam keadaaan tidak seimbang. Kedua-dua keadaan hipotiroid dan hipertiroid akan menyebabkan keguguran rambut. Dalam kebanyakan kes, rambut akan tumbuh kembali selepas gangguan tiroid dirawat.

6) Merasa Terlalu Sejuk atau Terlalu Panas

Gangguan tiroid akan mengganggu kebolehan badan untuk mengawal suhu badan. Mereka yang mengidap hipotiroid akan merasa lebih sejuk berbanding biasa. Ini sebaliknya berlaku kepada pesakit hipertiroid yang akan merasa lebih panas dan mengalami perpeluhan yang berlebihan.

7) Lain-lain Simptom Hipotiroid

Hipotiroidisme boleh menyebabkan banyak gejala-gejala lain, termasuk:
  1. Kulit kering dan kuku rapuh
  2. Kebas atau kesemutan di tangan
  3. sembelit
  4. haid tidak normal

8) Lain-lain Simptom Hipertiroid

Hipertiroidisme juga boleh menyebabkan gejala tambahan, seperti:
  1. kelemahan otot dan tangan menggeletar
  2. masalah penglihatan
  3. Cirit-birit
  4. tempoh haid yang tidak teratur

Gangguan Tiroid Atau Menopause?

Oleh kerana gangguan tiroid boleh mengakibatkan perubahan pada mood dan kitaran haid, ramai orang yang menganggap mereka sedang menghadapi menopause. Jika pesakit disyaki mengidap tiroid, satu ujian akan dijalankan untuk menentukan bahawa pesakit sedang mengalami menopause ataupun sebenarnya menghidap tiroid ataupun kedua-duanya sekali.

Punca-punca Tiroid

Tiroid

Semua jenis hipertiroidisme adalah disebabkan oleh kelebihan pengeluaran hormon tiroid, tetapi keadaan ini boleh berlaku dalam beberapa cara:
  1. Penyakit Graves: Pengeluaran hormon tiroid terlalu banyak.
  2. Toksik adenomas: Nodul berkembang di dalam kelenjar tiroid dan mula merembeskan hormon tiroid, mengganggu keseimbangan kimia badan; beberapa goiter mungkin mengandungi beberapa nodul ini.
  3. Subakut thyroiditis: Radang tiroid yang menyebabkan kelenjar "kebocoran" hormon yang berlebihan, menyebabkan hipertiroidisme sementara yang biasanya berlangsung beberapa minggu tetapi mungkin berterusan untuk beberapa bulan.
  4. Kerosakan kelenjar pituitari atau ketumbuhan kanser dalam kelenjar tiroid: Walaupun jarang berlaku, hipertiroidisme juga boleh berpunca daripada faktor ini.
Hypothyroidism, sebaliknya, berpunca daripada pengeluaran rendah hormon tiroid. Oleh kerana pengeluaran tenaga badan anda memerlukan sejumlah tertentu hormon tiroid, penurunan dalam pengeluaran hormon membawa kepada penurunan paras tenaga. 

Punca hipotiroidisme termasuk:
  1. Thyroiditis Hashimoto: Dalam gangguan autoimun ini, tubuh menyerang tisu tiroid. Tisu tersebut akhirnya mati dan berhenti  menghasilkan hormon.
  2. Pembuangan kelenjar tiroid: Tiroid mungkin telah dibuang melalui pembedahan atau dimusnahkan secara kimia.
  3. Pendedahan berlebihan terhadap iodida: ubat-ubatan demam dan sinus, ubat jantung amiodarone, atau pewarna tertentu diberikan sebelum sinar-X boleh mendedahkan anda kepada terlalu banyak iodine. Anda mungkin berisiko lebih besar untuk mendapat hipotiroidisme jika anda mempunyai masalah tiroid pada masa lalu.
  4. Lithium: Ubat ini juga telah dikaitkan sebagai penyebab hipotiroidisme
Jika tidak dirawat untuk jangka masa yang lama, hipotiroidisme boleh membawa kepada koma myxedema, satu keadaan yang jarang berlaku tetapi boleh membawa maut yang memerlukan rawatan hormon serta-merta.

Siapa Yang Perlu Menjalani Ujian Tiroid?

Jika anda fikir anda mempunyai tanda-tanda masalah tiroid, tanya doktor anda jika anda perlu diuji. Orang yang mempunyai gejala atau faktor-faktor risiko mungkin perlu ujian lebih kerap. Hipotiroidisme lebih kerap memberi kesan kepada wanita usia 60 tahun ke atas. Hipertiroidisme juga lebih biasa di kalangan wanita. Sejarah keluarga menimbulkan risiko anda terhadap kedua-dua gangguan.

Komplikasi dan Rawatan Tiroid


Komplikasi Gangguan Tiroid

Apabila tidak dirawat, hipotiroidisme boleh meningkatkan tahap kolesterol dan membuat anda lebih cenderung untuk mempunyai strok atau serangan jantung. Dalam kes-kes yang teruk, hormon tiroid yang sangat rendah boleh mencetuskan kehilangan kesedaran dan kejatuhan suhu badan yang boleh mengancam nyawa. Manakala hipertiroidisme yang tidak dirawat boleh menyebabkan masalah jantung yang serius dan tulang rapuh.

Kanser Tiroid

Kanser tiroid sesuatu yang luar biasa dan merupakan antara yang paling berbahaya. Gejala utama adalah ketulan atau bengkak di leher, dan hanya kira-kira 5% daripada nodul tiroid berubah menjadi kanser. Apabila kanser tiroid didiagnosis, ia seringkali dirawat dengan pembedahan diikuti dengan terapi iodin radioaktif atau,dalam beberapa kes, menggunakan terapi radiasi luaran.

Mengesan Tiroid di Leher

Kesan Tiroid Di Leher 

Melihat ke dalam cermin boleh membantu anda mengesan tiroid yang membesar dan memerlukan perhatian doktor. Lengakkan kepala anda, minum air dan semasa anda menelan, periksa leher anda di bawah halkum dan di atas tulang selangka. Cari bonjolan dan kemudian ulangi proses tersebut beberapa kali. Berjumpa doktor dengan segera jika anda melihat sebarang bonjol atau ketulan.

Mendiagnos Gangguan Tiroid

Jika doktor anda mengesyaki gangguan tiroid, ujian darah boleh membantu memberikan jawapan. Ujian ini mengukur tahap hormon peransang tiroid (TSH), sejenis hormon induk yang mengawal fungsi kelenjar tiroid. Jika TSH tinggi, ia biasanya bermakna bahawa fungsi tiroid anda terlalu rendah (hypothyroid). Jika TSH adalah rendah, maka ia secara amnya bermakna tiroid yang terlalu aktif (hyperthyroid.) Doktor anda juga boleh menyemak tahap hormon tiroid yang lain di dalam darah anda. Dalam beberapa kes, kajian pengimejan yang digunakan dan biopsi diambil untuk menilai keabnormalan tiroid.

Merawat Hipotiroidisme

Jika anda didiagnosis dengan hipotiroidisme, doktor anda kemungkinan besar akan memberikan anda preskripsi hormon tiroid dalam bentuk pil. Ini biasanya membawa kepada peningkatan kesihatan yang ketara dalam tempoh beberapa minggu. Rawatan jangka panjang boleh membantu anda daripada segi memberikan lebih banyak tenaga, tahap kolesterol yang lebih rendah, dan pengurangan berat badan secara beransur-ansur. Kebanyakan orang dengan hipotiroidisme perlu mengambil hormon tiroid untuk sepanjang hidup mereka.


Merawat Hipertiroidisme

Rawatan yang paling biasa untuk hipertiroidisme adalah ubat antithyroid, yang bertujuan untuk mengurangkan jumlah hormon yang dihasilkan oleh tiroid. Keadaan ini akhirnya boleh hilang, tetapi ramai orang perlu kekal mengambil ubat untuk jangka masa panjang. Ubat-ubatan lain boleh diberikan untuk mengurangkan gejala-gejala seperti denyutan nadi yang laju dan menggeletar. Satu lagi pilihan adalah iodin radioaktif, yang memusnahkan kelenjar tiroid melalui rawatan sepanjang 6 hingga 18 minggu. Apabila kelenjar dimusnahkan, atau dibuang melalui pembedahan, kebanyakan pesakit perlu mula mengambil hormon tiroid dalam bentuk pil.

Pembedahan Untuk Gangguan Tiroid

Membuang kelenjar tiroid boleh menyembuhkan hipertiroidisme, tetapi prosedur ini hanya disyorkan jika ubat antithyroid tidak berfungsi, atau jika terdapat goiter (kelenjar tiroid) yang besar. Pembedahan juga boleh disyorkan untuk pesakit dengan nodul tiroid. Setelah tiroid dikeluarkan, kebanyakan pesakit memerlukan suplemen harian hormon tiroid untuk mengelakkan pula pembentukan hipotiroidisme.

Tingkatkan Kesihatan Pesakit Tiroid Dengan Supplemen


Ramai yang skeptikal tentang penggunaan suplemen dalam usaha melawan penyakit. Bagi saya suplemen adalah pelengkap kepada makanan yang mana dapat memberikan keperluan badan yang secukupnya untuk mengelakkan daripada diserang pelbagai penyakit. Lihatlah corak makanan kita hari ini? Keadaan alam sekitar kita? Bagaimana pula dengan gaya hidup kita? Semua ini mempengaruhi keadaan kesihatan kita. Penggunaan suplemen adalah penting untuk membantu meningkatkan tahap kesihatan pesakit tiroid tanpa mengabaikan ubat-ubatan dan rawatan daripada pakar-pakar perubatan.

Kebaikan Resveratrol Terhadap Pesakit Tiroid


Merujuk kepada sebuah jurnal yang bertajuk "Resveratrol and its impact on aging and thyroid function", yang saya petik dari laman web http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21946130, ada menyebut tentang hubungkait di antara resveratrol dan juga tiroid. Antara lain, jurnal tersebut menyatakan bahawa :
Resveratrol, sebatian polifenolik yang berlaku secara semula jadi mempunyai ciri-ciri anti-pengoksidaan, anti-radang dan apoptotic, muncul memberi sumbangan besar kepada perlindungan kardio dan pencegahan kanser. Di samping itu, resveratrol dipercayai mengawal beberapa proses biologi, terutamanya metabolisme dan penuaan, oleh modulasi pengawal selia maklumat senyap mamalia 1 (SIRT1) keluarga Sirtuin. Akhirnya, resveratrol juga mempengaruhi fungsi tiroid dengan meningkatkan pemerangkapan iodida dan,dengan meningkatkan rembesan TSH melalui pengaktifan sirtuins dan phosphatidylinositol- 4-fosfat 5 γ kinase (PIP5Kγ), yang dengan positif memberi kesan kepada metabolisme. 

1 comment:

  1. 💐Assalamualaikum slm sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing manis dan jugak kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

    Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.👉🏼 *En Mohd Zuhairi- 0174687570*

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

    5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    6) Bagi yang ada sakit *KENCING MANIS* pon boleh mendapatkan ubatan *paling mujarab* , termasuk *kencing* *manis* *kronik* seperti *kaki* *berlubang* dan *bernanah* *sehingga* *tidak* *perlu* *dipotong* .

    Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .💪🏼

    Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    *Skg sudah sembuh dr kanser.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 *sekarang dh sembuh*
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    *Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja *

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Rugayah Jilani -
    Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- *sudah sembuh !*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- *sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.*
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    *En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..*

    👍🏻In sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼

    *NOTE* :

    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- *0174687570*

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete